12 февруари 2016 г.

ВОЛЯ.

Прочетох десетки определения, но нито едно не ми хареса и не смятам, че отговарят на истината. Но преди няколко месеца, една приятелка каза следното:
Волята е когато по-малка част от съзнанието, нарежда на останалата част какво да прави.

Това, разбира се, е много лаично казано, нищо, че тя е лекар. Но това, което аз разбрах, а и знам от опит е, че съзнанието не е еднородно нещо. Като писател, няма как да не се съглася, че има част от съзнанието ми, която води диалозите и действието, а и в по-широк план, винаги съм имал чувството, че има някаква част от съзнанието ми - не е задължително да е в невронните мрежи - която контролира действията ми, насочвайки ме. Ако и вие сте изпитвали нещо подобно, тогава знаете за какво говоря. Но да се върнем на ВОЛЯТА.

Сега ще ви дам пример за ВОЛЯ:
- започваш 200 грама фъстъци/пуканки/бисквити, остават 5, но ти не ги изяждаш.
- ако си решил, че ще си на диета, НЕ ядеш нищо друго освен салати и нетлъсто месо, колкото и да ти се иска и привиждат печени тлъсти пържоли
- правиш 50 коремни преси и получаваш мускулна треска, но правиш още 10 въпреки болката
- това са вариации: продължаваш 50 метра бягане въпреки болката, 10 лицеви опори повече, 20 минути на велоергометъра, 5 вдигания на 50 от лежанка след като едва имаш сили.

ВОЛЯТА е да НЕ извършиш действие, което си преценил като разрушително или носещо вреда на теб или на околните. Може подтикът да е много силен, защото действието да ти донесе моментна или дори дълготрайна наслада или удоволствие.

ВОЛЯТА може да бъде ДА ИЗВЪРШИШ действие, което да те прати в затвора, на екзекуция, да отнеме от теб пари, семейство, близки, дом и всичко, което обичаш, но да го извършиш, защото то е в името на greater good, което се превежда като по-висше благо.

Няма коментари:

Публикуване на коментар